dilluns, 8 de novembre de 2010

El disseny de la visita del Papa a Barcelona (1a part)

Avui, 7 de novembre de 2010, el Sant Pare Benet XVI ha visitat Barcelona i hem viscut la cerimònia de dedicació de l'església i l'altar de la Sagrada Família. Hem viscut el moment, hem disfrutat de la festa i hem interioritzat el simbolisme eclesial i cultural d'aquest esdeveniment. Penso que és un bon moment per reflexionar al voltant de la meva participació en l'organització d'aquesta celebració.
Des del mes de maig vaig treballar en el projecte gràfic d'aquesta visita. Un projecte delicat. Un esdeveniment d'aquesta categoria en el marc de l'Església sempre és delicat. Són celebracions que tenen una dimensió comunicativa i estètica important i que, com sempre, ens permeten viure la bona voluntat de la comunitat de cristians quan cal preparar un acte d'aquesta magnitud i també les limitacions de la nostra organització per respondre a tots els reptes que cal superar.

El pare Enric Puig va ser el responsable de l'encàrrec i calia anar de pressa. La realització del cartell, primera fase del projecte gràfic de la visita,va ajustar-se a la dinàmica habitual d'aquests treballs. Vaig dissenyar una mostra de cartells per explorar diverses línies de disseny a partir del fet que calia relacionar tres aspectes: la Sagrada Família, el Sant Pare i la ciutat de Barcelona.


La proposta tipogràfica resultava molt freda.


La proposta amb la fotografia de la Sagrada Família i la corona de Sant Pere era bonica, però sense fotografia de Benet XVI, molt abstracta.

El cartell amb el fons de la Sagrada Família i la ciutat era més descriptiva, la silueta de Benet XVI resultava molt evocadora.

Sense la silueta el cartell resultava gràficament més modern.


La cinquena proposta és la que m'agradava més. És difícil trobar una fotografia atractiva de Benet XVI i aquesta imatge amb els braços oberts és paternal i emotiva, el Papa somriu i mira a la cara. La Sagrada Família presideix una composició de rectangles que separa, però alhora dinamitza el cartell. Vaig retallar el cel per afegir un color blau que harmonitzés amb el color blau del rectangle central.
A partir d'aquestes propostes l'arquebisbat va triar una combinació d'opcions per destacar la fotografia del cartell 5 i la Sagrada Família del cartell 3 i vam iniciar la Fase 2 de disseny del cartell.
Em va saber greu que no reconeguessin el valor d'aquestes propostes respecte al model final. Es tracta d'un model molt anacrònic en relació a l'estètica de la cultura d'avui.


Va ser necessari retocar la fotografia de la ciutat per eliminar les grues i reconstruïr els edificis.
El problema d'aquesta opció era la seva convencionalitat. Responía a una estètica molt habitual en la gràfica eclesial: molt icònica, plana i sense un element visualment trencador.


Vaig recuperar el filtre blau sobre la ciutat per destacar la figura de Benet XVI.


Arribats a aquest punt va sorgir una nova demanda: com crear un logotip de la visita? Calia concentrar en un símbol el motiu de la visita, la Sagrada Família, i el paper protagonista de l'Església de Barcelona. L'escut de l'arquebisbat és heràldic i vertical, no té contundència visual, però el logotip que utilitza el Patronat de la Sagrada Família amb les quatre torres sí que és sintètic i contundent. Un marc negre va servir per unificar les dues imatges. Vaig aprofitar aquesta ocasió per pulir la tipografia del símbol de l'arquebisbat –sempre m'ha agradat la bellesa de la lletra "Q"– i em va servir com a clau en el redisseny tipogràfic del nom de l'arquebisbat. 




Un cop triat el cartell i dissenyat el logotip va començar la fase 2 i les adaptaciones de la imatge gràfica de la visita a peces en altres formats.



El cartell va començar a fer-se present a les parròquies, les escoles i el carrer.
La ONCE va demanar fer un cupó del dia de la visita. Però no van mantenir els criteris que jo volia projectar a totes les peces. Correus, d'altra banda, va fer un segell que té clars problemes de visualització.

En el web de la visita vam poder fer una composició on la tipografia i els elements gràfics del programa es combinesin de la manera prevista inicialment.



A mida que s'acostava el dia de la visita les peces es van multiplicar. pancartes, símbols de les mitres, pins, roba dels voluntaris...


Es van organitzar noves activitats per preparar l'acte, com la Sessió Acadèmica amb motiu de la visita a la Facultat de Teologia. Una peça on va caldre combinar elements de la imatge amb un caràcter personalizat per singularitzar l'acte acadèmic.


1 comentari:

  1. Moltíssimes gràcies per la teva feina. En saps molt... I m'ha agradat veure, finalment, les altres opcions.
    Mercè (la del CPL)

    ResponElimina